Tävlingen vänder sig till upptäckarscouter och äldre. Man tävlar patrullvis, i mörker efter reflexmärkt spår. På det 4 – 5 km långa spåret, som går i skogsterräng, finns 5 – 6 kontroller som alla är bemannade av ledare och föräldrar. Eftersom man ska leta efter reflexer i mörker så behöver varje scout ha en egen bra ficklampa.

Tävlingen börjar vanligtvis runt 18 då de första tävlande försvinner ut i novembermörkret. De första patrullerna väntas i mål omkring klockan 23 och de sista kring klockan 01. Tiderna är ungefärliga – det kan bli sent! Scouterna får ringa hem om de vill bli hämtade.

Vid mål bjuds alla på varm choklad till de medhavda mackorna. Den som så önskar kan övernatta i scoutstugan, men var beredd på att det inte blir tyst i huset förrän sent på natten. Frukosten får du ordna själv.

Det finns alltid folk i huset under hela tävlingen.

FÖRÄLDRAR: Gå ihop några stycken och tävla i föräldralagsklassen.

Här hittar du resultatet från tidigare år.