Inom Scouterna finns det en kollektion med kläder som räknas som scoutdräkten.

Traditionellt sett har det varit en scoutskjorta men scoutdräkten har på senare år kompletterats med en pikétröja, t-shirt och en långärmad t-shirt. Det är frivilligt att ha/använda sig av scoutdräkten men det kan vara bra att ha något av plaggen.

Dels är plaggen tåliga och man slipper slita på sina vardagskläder men scoutdräkten hjälper även till för att skapa gruppkänsla. Men bland det viktigaste kanske är att man kan sy fast sina märken som tar som scout på scoutdräkten. Förslagsvis sys märkena på en scoutskjorta, men man även kan sy märkena på något av de andra plaggen.

I scoutdräkten ingår en halsduk som ska rullas och fästas med en sölja och bäras runt halsen.

Beställa scoutkläder

Om du vill köpa scoutskjorta eller andra scoutplagg så gör man det i Scouternas webbshop: http://www.scoutshop.se/. Under rubriken ”Scoutdräkt” finns de plagg som är ”godkänd” scoutdräkt. Man kan välja mellan lite olika typer av plagg. Om man väljer att köpa en scoutskjorta så behöver man även ha lite olika märken som skall sys fast på den. Till alla olika plagg bärs även en halsduk, den kan även användas till andra typer av plagg för att visa samhörighet med övriga scouter. För oss i NSF gäller det då att man köper rätt halsduk och rätt förbundsmärke.
För att få ihop en komplett scoutdräkt med scoutskjorta behövs:

• Scoutskjorta
  • NSF Förbundsmärke
  • Världsscoutmärke, pojke WOSM eller flicka WAGGGS
  • Kårtillhörighetsmärke, köps från Scoutkåren, prata med din ledare.
  • Scouthalsduk NSF
  • Halsdukssölja i läder

Man kan även välja att köpa Sverigemärket.

Om man köper ett annat scoutplagg, tex t-shirt, så ska man även då ha en halsduk och sölja.

För hjälp men placering av märken se här: Märkesplacering