Scoutdräkten består av kort- eller långärmad skjorta, pikétröja samt kort- eller långärmad t-shirt. De olika plaggen anses som likvärdiga och den enskilde scouten avgör vad den vill bära. Vid enskilda tillfällen kan dock ett av plaggen rekommenderas.

Till scoutdräkten bärs alltid halsduk. Halsduken kan bäras med eller utan sölja. Halsduken är mörkblå med en turkosblå rand vid kanten. På snibben är förbundsmärket broderat.

Vad som bärs till scoutdräkten vad det gäller byxor, shorts, kjol m.m. och dess färger är upp till den enskilde scouten att själv bestämma.

Några av scoutdräktens grundmärken ska placeras på samma plats för samtliga scoutförbund. Märkenas placering gäller främst skjortan men möjlighet finns för den som så önskar att sy på märken även på övriga plagg. Placeringen är då densamma.

Förbundsmärke/Sektionsmärke över vänster ficka eller på motsvarande plats på plagg utan ficka.

Förtjänstmärken under/vid sidan om förbundsmärket

Försilvrad Treklöver vid sidan om förbundsmärket

Höger ärm

WOSM/WAGGGS-märket höger ärm