En av en scouts mest centrala utrustning är skorna. Därför är skor bland den första scoututrustning man behöver köpa.

Stövlar

Det första paret skor man bör köpa som scout är ett par riktiga gummistövlar. Som namnet antyder ska ett par gummistövlar vara gjorda i gummi. Med ett par bra gummistövlar kan man gå långt i scouterna. Gummistöveln är överlägsen på att hålla fötterna torra, speciellt när man står mycket på samma plats. Den håller fötterna torra och varma i både lera, vatten, snöslask, och högt vått gräs. Speciellt om man kan anpassa lagret innanför med sockor och strumpor. Gummistövlarnas största begränsning är när man börjar att gå längre sträckor, eller när det blir riktigt varmt ute.

Gymnastikskor

Detta par skor har man säkert redan sedan innan. Skorna används som ett komplement till gummistövlarna. Förutom att de ska sitta bra på fötterna följer de enbart den grundregel som gäller allt inom scouterna, de ska inte vara så dyrbara att man inte vågar använda dem. Allt man har med sig på hajker, läger och ibland även på möten blir lerigt, smutsigt och till slut trasigt och utslitet. Märkesskor hör inte hemma på scouterna, i alla fall inte när det enbart är varumärket man betalat för.

Kängor

Den senaste tidens friluftstrender har slängt ur sig en stor mängd immitationer av riktiga kängor. En riktig känga kan man ställa i decimeterdjupt vatten i fem minuter utan att en dagstidning innanför kan dra åt sig något av vattnet. Kängan är en kompromiss mellan gymnastikskon och gummistöveln viket kan vara nödvändigt vid längre vandringar. Mitt råd angående kängor är att man först väntar till fötterna har växt färdigt. Då vet man vilken sorts arrangemang man åker på och om man då finner att man vill investera i ett par bra kängor bör man vända sig till en välsorterad sporthandel eller friluftshandel och rådfråga expediten. Man ska även ha i åtanke att ett par kängor kräver ganska omfattande underhåll. De är bara vattentäta så länge man smörjer in dem enligt tillverkarens anvisningar. För de allra flesta räcker det med ett par gummistövlar och ett par gymnastikskor.

Badtofflor

När man badar kan det vara skönt att kliva i ett par badtofflor innan man byter om för att lämna stranden. I denna kategori hamnar ”Foppatoffeln” det är en toffla, inte en sko! Observera dess högst begränsade användningsområde inom scouterna.