När man är upptäckarscout (10-12år) får man chansen att ta knivbevis för första gången. När man har tagit sitt knivbevis får man ha med sig kniv till scouterna vilket kan vara bra när vi till exempel ska elda, surra eller ut på hajk.

Om man är osäker på vad som är en lämplig kniv som scout så följer nedan lite tips och rekommendationer. Nedan är en bild på den klassiska scoutkniven (modellen heter till och med scout), den är klart lämplig som kniv speciellt för de yngre scouterna.

Det som är bra med den här modellen med kniv är:

• Den har en stor och bra parerstång som förhindrar handen att glida ut på knivbladet. Parerstången är de på bilden vertikala stålpinnarna som skiljer handtaget från bladet. Man ska inte köpa en en kniv utan parerstång till yngre scouter! (och egentligen inte till äldre heller!)
  • Den är lagom stor (bladlängd ~9cm)
  • Den har ett fodral med spänne vilket gör att även om man rör sig ordentligt med kniven i bältet så lossnar inte kniven. (Självklart tar man ju dock av sig kniven innan man börjar springa, det vet ju alla som har tagit knivbevis! )
  • Den är någorlunda billig

Det finns dock många andra lämpliga varianter.

Övriga råd

• En vass kniv är en bra kniv, då behöver man ta i mindre vilket gör att det är mindre risk att man skär sig. Dessutom om olyckan skulle vara framme så blir det ”snyggare” sår vilket läker finare och snabbare.
  • Det finns speciella ”barnknivar” med rundad spets, dessa rekommenderar vi inte då det finns tillfällen när man behöver spetsen.
  • Köp inte fällknivar och multiverktyg, dessa är inte lämpliga för att tälja med utan är nästan bara bra för att skära av snören och öppna förpackningar.
  • Köp inte stora knivar typ machetes, ramboknivar. Knivarna är opraktiska till vanliga scouttillämpningar!
  • Köp inte dyra knivar, risken är stor att de inte sköts, tappas bort, blir slöa och inte slipas mm.
  • Köp en kniv som är anpassad efter den som ska använda den, har man små händer ska man kanske leta efter en kniv med ett kortare handtag.

Har ni fler frågor så tveka inte att fråga någon ledare.